یگانه راه حل مشکل
خوشه چين خوشه چين

اگر امیر ابو مسلم خرا سانی  زنده می بود لشکر سیاه جامگان را می ساخت. اگر یعقوب لیس صفار زنده می بود اردوی سفید جامگان  را می ساخت. اگر امیر حبیب ا لله کلکانی زنده می بود . راه حل مشکل را برای شما معرفی میکرد.  اگر آ زادی خواهان ومردان مبارز، سنگ سنگ و دره درۀ کشور افغا نستان کو هستانی دوران امان ا لله خان زنده می بود.

  برای شما میتود ی را معرفی میکردند و می گفتند که جنگ های سرد و جنگ های بعد از تجزیۀ اتحاد شوروی سابق برای ما افغانهای آ زاده نشان داد که در پشت پردۀ همه سیاست های ا یا لات متحدۀ امریکا مطالبی وجود دارد که به حیث تیزاب در پیکره  قاطبۀ ملت شریف و نجیب افغانستان تأثیر منفی بجا میگذارد.

  روی این منظوربرای حل مشکل افغا نستان جبهۀ رستا خیزملی میتواند که حلا ل مشکل واقع گردد.

  بلی آ قای خلیل زاد. همین لحظه در جائی که تو مو قیت داری درپشت سرتو بیرق ایا لات متحدۀ امریکا با رنگ تیز دیده میشود.

 ولی این را باید بگوئی که اشتباه تو و امثا لهم شما در کشور ما فاجعه آ فریده است

کی میتواند این فا جعه را جبران نماید. بوش ، دیگ چینی و یا تو و یا حکومت تازه به میان آمدۀ اوبا ما. 

افغانستان: هر مشکل راه حلی دارد

عزیز فروتن

در کابل

آقای خلیلزاد در باره این که آیا نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواهد بود، پاسخی نداد

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل از رهبران افغانستان خواسته است که از مواجه شدن این کشور با خطرات بزرگ جلوگیری کنند.

آقای خلیلزاد که در سفری به افغانستان در کابل با خبرنگاران سخن می گفت، هشدار داد که این کشور در موقعیت حساسی قرار گرفته است.

او گفت: " افغانستان در موقعیت حساسی قرار دارد، مشکلات امنیتی، اقتصادی و آمادگی برای انتخابات و این که در ماه جوزا (خرداد) چه خواهد شد، می خواهم بگویم برای هر مشکل راه حلی وجود دارد، اگر اراده ای برای حل مشکل باشد."

او همچنین افزود: "این بسیار مهم است که هیچ قدمی برداشته نشود که اوضاع را خرابتر کند و این هم مهم است که رهبران افغانستان، چه در درون حکومت و چه بیرون از حکومت مسئولانه قدم بردارند."

'علاقه مندی و نگرانی'

افغانستان در موقعیت حساسی قرار دارد، مشکلات امنیتی، اقتصادی و آمادگی برای انتخابات و این که در ماه جوزا (خرداد) چه خواهد شد، می خواهم بگویم برای هر مشکل راه حلی وجود دارد، اگر اراده ای برای حل مشکل باشد

خلیلزاد

زلمی خلیلزاد پس از سقوط رژیم طالبان مدتی به عنوان سفیر آمریکا در کابل کار کرد و پس از آن سفیر آمریکا در عراق شد. وی همچنین در مقام نمایندگی آمریکا در سازمان ملل کار کرده است.

آقای خلیلزاد می گوید سفر کنونی وی به افغانستان با سفرهای گذشته اش به این کشور فرق دارد. او می گوید این بار به عنوان یک فرد معمولی به افغانستان سفر کرده است و هیچ گونه وظیفه رسمی در جریان این سفر به عهده ندارد.

آقای خلیلزاد که یک آمریکایی افغانی الاصل است می گوید براساس "علاقه مندی و نگرانی" که نسبت به افغانستان دارد، به این کشور سفر کرده است.

او در این نشست گفت که برای جستجوی راه حلی برای مشکلات موجود در افغانستان کنفرانسی را تدارک دیده است که به گفته او به زودی برگزار خواهد شد.

آقای خلیلزاد گفت: "تعدادی از افغانها را دعوت کرده ام که در چند روز آینده بیایند در کنفرانسی که در آن در باره مشکلات و راه حل مشکلات بحث می شود. تعداد زیادی از کسانی که از ایشان دعوت شده جوانانی هستند که در جنگها نقشی نداشتند و از لحاظ علمی می تواند موضوعات را می توانند تحلیل کنند."

آقای خلیلزاد در سفر به افغانستان با برخی از شخصیتهای سیاسی، اجتماعی و پژوهشگران مسایل سیاسی افغانستان نیز دیدار کرده است.

'درسهای شکست'؟

من فکر می کنم آمریکا می خواهد از درسها، بخصوص درسهای شکست خود در افغانستان چیزهایی بیاموزد. به دلیل این که آقای خلیلزاد خود یکی از مجریان بسیار مهم دکترین بوش-دک چنی در افغانستان بوده است

ملک ستیز

به گفته ملک ستیز، پژوهشگر افغان، که در یکی از این دیدارها حضور داشته است، آقای خلیلزاد برای این به افغانستان آمده است که آمریکا می خواهد از "درسهای شکست" خود در افغانستان بیاموزد.

آقای ستیز گفت: "من فکر می کنم آمریکا می خواهد از درسها، بخصوص درسهای شکست خود در افغانستان چیزهایی بیاموزد. به دلیل این که آقای خلیلزاد خود یکی از مجریان بسیار مهم دکترین بوش-دیک چنی در افغانستان بوده است."

او افزود: "فکر می کنم می خواهد بیاموزد که این اشتباهها چه نتایجی در افغانستان به بار آورده است و آمریکایی ها چگونه می توانند از این اشتباهات درسهایی بیاموزند و در دکترین خود در افغانستان استفاده کنند."

آقای ستیز می گوید که نقش آقای خلیلزاد در حل مشکلات افغانستان روشن نیست، زیرا سفر کنونی او به افغانستان رسمی نیست.

وحید مژده تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان نیز با آقای خلیلزاد دیداری داشته است. به گفته او چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان یکی از موضوعات کلیدی مطرح شده در سفر آقای خلیلزاد به افغانستان است.

آقای مژده گفت: "ممکن است یکی از اهداف این سفر آقای خلیلزاد بررسی جوانب مثبت و منفی شرایط انتخابات در افغانستان باشد. او می خواهد این مسئله را با نهادهای جامعه مدنی، بعضی شخصیت ها و حتماً با دولت افغانستان در میان بگذارد."

یکی از پرسشهای اساسی مطرح شده در زمان سفر زلمی خلیلزاد به افغانستان احتمال نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.

اما آقای خلیلزاد در نشست مطبوعاتی خود در این زمینه صحبتی نکرد و به پرسشهای خبرنگاران نیز پاسخی نگفت.

به باور بسیاریها در افغانستان، او در تحولات سیاسی بعد از سقوط طالبان در این کشور نقش مهمی داشته است.

بلی یگانه را ه حل مشکل اعتراف شما نمایندۀ با صلاحیت امریکا است. که بگوئید اشتباه ما امریکائی ها در قضایای گذشته و جاری افغا نستان این بوده است که از تاریخ این کشور درس عبرت نگرفته بودیم، این معضله را باید که از انگلیسها می پرسیدیم.

 چرا که آ نها درپیشا پیش اهداف تعرضی خود، از امیر دو ست محمد خان کارگرفتند. بعدش برای امیرعبدالرحمن خان صلاحیت دادند.

صلاحیت داده بودند که تمام نخبه گان از اقوام مختلف را از تیغ بکشند. بعد ازان سلفش محمد نادرخان و محمد هاشم خان عین فور مول را تعقیب نمودند.

 وبعد ازان در نتیجۀ بازی های سیاسی دوران جنگ سرد. خلاف ارادۀ احزاب و مردمان آ گاه و توده ها ، کشوررا وارد معرکه ساختند زمانی بود که امریکا باید انتقام خودرا از شوروی بگیرد در میدان این انتقام گیری ها ملیون ها انسان افغا ن در حمایه این و آ ن طرف کشته دادند.

  مردم افغا نستان دیگر به این نتیجه رسیده اند که افغا نستان میدان جنگ ابرقدرت ها نیست و نمیتواند باشد.


March 15th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات